משימת כתיבה כמסע אישי

לפני שנים רבות מאוד, קראתי את הספר של גו'זף קמפבל ((Joseph Campbell הגיבור בעל אלף הפנים (1949). קראתי אותו בספרדית, בכריכה רכה. קניתי אותו יחד עם כל הביבליוגרפיה של קורס שלא הספקתי לסיים כשבאתי לארץ, וקראתי אותו בקיץ הראשון על הר הצופים. הוא שאב אותי לבין דפיו והשאיר עלי רושם עתיר עצמה שלא דהה עם השנים. הוא הזכיר לי קצת את ולדימיר פרופ (Propp Vladimir), החוקר הסטרוקטורליסטי שזיהה את מרכיביה הבסיסיים של עלילת הגיבור במעשייה הרוסית (1928). קראתי את הספר של קמפבל לאט, בהנאה, בהתמסרות. על אף שמדובר בספר עיוני המאגד ידע רב על סיפורים ומיתוסים בתרבויות שונות, וגם תובנות מעמיקות באשר למבנה הכמעט אוניברסלי של עלילותיו – אני חוויתי את קריאת הספר כמסע אישי.
ראיתי את עצמי כאחד הגיבורים בספר, מחליפה אישיויות בהתאם למאפיינים של כל גיבור, יוצרת הקבלות בין חיי ותכניותיי לבין המתואר בספר. הגיבור יוצא לדרך כדי לגלות "משהו" ולחזור למקום מוצאו כשהוא "אחר", הוא עובר טרנספורמציה והופך להיות זה שמעבר ליכולותיו ההתחלתיות.
המבנה מוכר, אך הספר כתוב בכישרון המחבר בין פסיכולוגיה למיתוסים עתיקים והוא מזמין זליגה מהאוניברסלי לאישי ובחזרה. 

כמו תמיד – מעניין אותי הפער הדק המאפשר זיקה זו, לא מובנת מאליה, בין הספר לנפש, בין הכתוב לקוראים.
הספר מתאר שלבים של התקדמות במסע, מרגע יציאה לדרך ועד לחזרה, תוך הדגמה מורחבת בעזרת סיפורים וציטוטים. בציון שלבים אלו, החוקר מטשטש הבדלים, ניואנסים, אפיונים תרבותיים וחברתיים ושואף לסכך "מודל". קמפבל מתאר כך את שמונת השלבים:
            הקריאה ל"הרפתקה"
הסירוב לקריאה – בדרך כלל, הגיבור מסרב לצאת לדרך, להילחם או להשיג מה שהוטל עליו. בשפה פשוטה: למה לו לעזוב את אזור הנוחות שלו? למה להתאמץ?
חציית הסף – כאשר הגיבור עובר את ה"גבול" של המוכר, הוא נכנס לאזור חדש בו שוררת אי-וודאות לגבי דרך הפעולה; זוהי נקודה של אל-חזור: לא נשאר אלא ללמוד את החדש.
זיהוי השומרים – מי יכול לעזור לגיבור במסע זה?
התמודדות עם השדים  - התמודדות עם אתגרים, מפלצות או אנרגיות המתנגדים למילוי המשימה.
פיתוח כלים חדשים  - גילוי משאבים וכוחות נחוצים כדי לתפקד באזור החדש.
מילוי המשימה  - למענה הגיבור יצא לדרך.
חזרה הביתה – כדמות אחרת, אחרי תהליך של טרנספורמציה וגדילה, המאפשר לשתף את הלמידות עם אחרים. 

יש הרבה רגעים מעוררי השראה במסלול זה, במיוחד בגלל הקריאה הכפולה שהספר מזמין. רגע הקריאה או ההתעוררות קסם לי בעיקר – הרגע הראשון המשלח את הגיבור אל ההרפתקה. תמיד עניינו אותי קריאות מעין אלו: צלצול הפעמון המכניס שבר או סדק בשגרה, וכך מתניע את השינוי ואת היציאה לדרך. מדובר באפשרות להתנער מהמובן מאליו, להתנסות באחרות הרובצת בפתח.
מבלי ששמתי לב, דגם זה הנחה אותי בבניית סדנאות הכתיבה שאני מדריכה, במיוחד בניסוח משימות הכתיבה, שהן בעצמן הזמנה לצאת לדרך, להרפתקאות במרחבי השפה, הסיפור והדמיון. הבחירה במילה משימה כדי לציין את המטלה/תרגיל/גירויי לתחילת תהליך הכתיבה  - אינה מקרית אלא פרי אותה השפעה. אם כי אני נזכרת בספר לעתים קרובות, לא הייתי מודעת לגמרי להשפעתו המכוננת עבורי. בעיני , כשכותבים, יוצאים מאזור המוכר והבטוח בו יודעים (אולי) מה רוצים לומר ואיך, ומתחילים במסע-חיפוש אחר מה שיתגלה בדרך. כמו הגיבור בסיפור או במיתוס, פותחים במסע נפשי בארץ לא נודעת. כאשר כותבים – לא יודעים "על בטוח" לאן נגיע. משימות הכתיבה הן הזמנה להרפתקה מעין זו. משימות הכתיבה הן כפעמון המבקש לנער בעזרת צלצולו את השגרה ולהודיע בכך שזמן ומרחב אחרים נפתחים לפניך: מה זה לכתוב בעזרת "שפה זהובה"? איך כותבים תוך הכתבה? איך לתאר מקום כפי שמשתמע משמו? איזה כוח יש למילה? איך הורוסקופ מכיל סיפור?
ההחלטה לקבל על עצמך משימת כתיבה מביעה מוכנות לצאת ולגלות את האחר הדר בתוכנו, לצאת ולחפש את המקום בו ניתן להעז ולבדוק את הגבולות, ולהפתיע את עצמנו. לצאת מעצמנו  המוכר ולתת לכתיבה לעשות בנו כרצונה.
כמו במסע הגיבור, המקבלים על עצמם משימת כתיבה יוצאים לפגוש את המפלצות של הספק, חוסר הוודאות והפחד של הדף או המסך הריק, את הדרקונים המעמידים מכשולים ואש צורבת של האסוציאציות המתעוררות, את הסכנות שבתהומות הנפש ובכוחות הטמונים בערפל או מאחורי ארון בגדים, וכל זאת כדי לדעת משהו אמתי, משהו שמתגלה תוך כדי תהליך, גם אם לא תמיד גילוי זה מתועד על הדף. כמו במסע הגיבור – גם הכותבים יחזרו למרחב היום-יום מצוידים בתובנה או למידה או כל תחושה אחרת.

כך אני מבינה את משימות הכתיבה שבהן אני נעזרת: רגע בין האילוצים של השגרה ושל חוקי הכתיבה המוכרים לבין האפשרויות של יציאה למסע ובדיקת גבולות ו"חוקים". מדובר בהזמנה  להתנער, לנשום ולהתמסר לזרם הכתיבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לפניך - מקום פנוי לעצירה: אתנחתא.
מקום כדי להגיב, לשתף, לספר, להביע דעה.